Olvasási idő: 5 perc
Évek óta olvashatunk arról, hogy a jövőbeni megfelelés és hatékonyság egyik kulcsa a digitalizáció. Nehéz volt ezeket a híreket a hétköznapi munkavégzés pillanataiban kézzelfoghatóan tetten érni. Korábban maximum a nyomtató és a számítógép közötti kommunikáció számított új jelenségnek.
Szerencsére az egyre nagyobb tudású IT eszközök szinte mindenki számára elérhetők már, de a szoftverek tekintetében, még mindig nem valósult meg a kívánt integráltság. Az integráció hiánya miatt, szükséges kommunikációs csatornák kerülnek be a folyamatba, melyek adott esetben megnehezíthetik a riportok hatékony elkészítését és duplikációkat okozhatnak.
Eltérő jogszabályi környezet, mint nehezítő körülmény
Nehezítő tényező a digitalizálás során a magyar jogszabályi környezet lassú közelítése a nemzetközi szabályokhoz, és most elsősorban a számviteli és adójogszabályokra gondolok.
Évről évre, egy-egy kis eleme módosításra kerül a magyar számviteli törvénynek, amely láthatóan az IFRS (International Financial Reporting Standards) szabályokhoz való igazítást célozza. Ez a folyamatos változás, egyrészt növeli a fejlesztési időráfordítást és így a költségeket, másrészt „informatikai” készségeket igényel a különböző – példában említett számviteli – területeken alkalmazásban állóktól.
Különösen nehéz a helyzet, ha a külföldi anyavállalat által használt rendszert kell bevezetni Magyarországon és külön „testreszabás” miatt kell megfizetni a szoftverfejlesztőt. Sok esetben nem is éri meg a külföldi groupnak, a magyar szabályok miatti módosítások lefejlesztése és inkább egy helyi szoftver adatát importálják be, ezzel is növelve a bridge-ek* számát és csökkentve a hatékonyságot. A CBRE is folyamatosan szembesül a kihívásokkal és szem előtt tartja a trendeket, melyhez támogatást kap a világszintű cégcsoporttól.
[ *Bridge: Az anyavállalat és a leányvállalat közötti elektronikus kapcsolat. ]
Segítség, ahonnan nem is vártuk
Magyarországon még mindig nem megszokott az adóhatóságra, mint támogató félre gondolni, pedig elérkeztünk egyfajta paradigmaváltási időszakhoz. Fénysebességre kapcsolt a NAV és a NAV online 2.0 (bevezetése 2020. július 1.) olyan lehetőségeket nyújt az adózók számára, amely a belső folyamataikat is hatékonyabbá teheti.
Akinek ez új információ: a magyar adóhatóság 2018 óta folyamatosan bővíti az adóalanyok által kiállított, ÁFA-t tartalmazó számlák, elektronikus – online – adatainak beküldési kötelezettségét. Ezzel a folyamattal, a Magyarországon, számlázásra használt szoftverek fejlesztőit, szinte kényszerítették egy gyorsvonatra szóló jegy megvásárlására. 2020. júliusától, a beküldött adatokat le is lehet kérni, XLS formában minden adózó megkaphatja a szállítói által kiállított számláinak adatait, ezzel lassan megvalósíthatóvá válik a digitális számlaküldés folyamata.
A digitális jövő már a küszöbön
A számlák XML formájú adatáramlása kiiktathatja a papír alapú számlák mozgását és a NAV-on keresztüláramoltatott digitális adat, gyakorlatilag ellenőrzöttnek tekinthető, így talán a digitális aláírásra sem lesz majd szükség a hitelesítéshez. Ehhez a vízióhoz a törvényalkotóknak is lazítani kell néhány ponton a korábbi szigorúságból és több törvény és rendeletet módosítása lenne célszerű, melynek előszele már a Covid helyzetben is érezhető volt.
Nem kisebb lehetőséget nyújt a júliusi verzió, mint a NAV által elkészíthető ÁFA bevallás tervezet, melyet az adózónak már csak jóvá kell majd hagynia, ahogy erre már az SZJA esetében is van lehetőség.
Az adóhatóság vizsgálati módszere is változni fog, kevesebb helyszíni vizsgálatra lehet majd számítani és azonnali értesítést kaphatnak a cégek, amint láthatóvá válik valamilyen kiugró adat a korábbiakban megszokottól. Az adóhatósággal már hosszú ideje lehet digitálisan kommunikálni, az e-papír, e-hitelesítés, e-bevallás és hasonló funkciók nagyon korszerűnek tekinthetők.
Természetesen a magyar adóhatóság által elvégzett fejlesztésekben rejlő előnyöket, akkor lehet igazán kihasználni, ha az adózó iktató-, szerződés nyilvántartó-, számlázó- és könyvelő szoftvere egy integrált ernyő alatt üzemel. A csapatunkkal mi is felkészültünk a változásokra és a CBRE már dolgozik a nemzetközi elvárásoknak megfelelő standardizálási projekten annak érdekében, hogy az ügyfeleink által elvárt, széleskörű igényekre megoldást kínáljon.
3. Társas viselkedés
Az otthoni iroda ma gyakran duplikált iroda, ami fenntarthatatlan állapot a termelékenység, a jólét szempontjából. Bővíteni kell az online jelenlétet, illetve meg kell vizsgálni, hogy az egyes munkavállalók és a szervezet egésze eléggé felkészült-e technikailag.
Minden szervezet kialakítja a saját munkamódszerét, ahogy minden ember a saját életmódját. Nem könnyű megváltoztatni a régi, meggyökeresedett szokásokat, munkastílusokat. A változások türelmet és jó útmutatást igényelnek.
Az új, hibrid munkavégzés hosszútávon is növelheti a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget, de ehhez szükséges a tudatos tervezés és a nyitottság a folyamatos, visszajelzés-alapú fejlődésre. Ez érinti a fizikai teret, legyen az otthon vagy az irodában, és az új munkavégzési forma operatív elősegítését a megfelelő technológiákkal és munkaszervezési útmutatással, de a kollégák lelki egészségét is: a hirtelen változás frusztrációval járhat, amelyet proaktív mentálhigiénés támogatással érdemes ellensúlyozni.
Ha a témával kapcsolatosan felmerülne benned további kérdés akkor fordulj hozzám bizalommal.
További híreinkért, kutatásainkért és elemzéseinkért a LinkedIn-en is!