Milyen cégeknek ajánlott hirdetni LinkedInen?

Milyen cégeknek ajánlott hirdetni LinkedInen?

Ha a B2B szektorban dolgozol, akkor szinte biztos vagyok abban, hogy nálatok is legalább egyszer felmerült a LinkedIn hirdetések használata.

Természetesen ehhez nem kell látnoknak lenni, hiszen ahogy korábbi cikkemben is írtam, a LinkedIn hálózatának köszönhetjük a legnagyobb online szakmai közösségi teret.

Ebből adódóan hatalmas üzleti potenciállal rendelkezik rengeteg cég számára.

A döntés viszont nem kézenfekvő, a szempontok pedig nem feltétlenül egyértelműek. Az alábbi írásommal abban segítek neked, hogy el tudd dönteni, hogy érdemes-e a LinkedIn kampányokat beleépíteni a hirdetési stratégiádba vagy sem.

1. Átlagos ügyfél élettartam érték

Előző cikkemben részletesebben is írtam arról, hogy a LinkedIn hirdetés költségek jóval meghaladják a többi közösségi média platformok árait, illetve bemutattam ennek a fő okait is.

Szívfájdalom nélkül, kattintásonként több eurót is megkövetelhet tőlünk a rendszer. Így teljesen érthető, ha ez benned aggodalmat gerjeszt és szkeptikus vagy a hatékonyságát tekintve.

Ebből az okból kifolyólag a döntés során nagyon fontos, hogy tisztában legyél az ügyfeleid átlagos élettartalmi értékével (más néven CLTV – customer lifetime value). Ez a mutató szám arról ad képet, hogy egy ügyfeled átlagosan mennyi pénzt költ nálad, az együttműködésetek elejétől egészen a végéig.

Átlagos ügyfél élettartam meghatározásának képlete

Ahogy sok minden másnál, itt sincs 1 db érték, amit iparágtól, lokációtól függetlenül vakon követni érdemes, hiszen túl sok a változó. Azonban ha a céged átlagos ügyfél élettartama 12.000 EUR körülre tehető, akkor mindenképp azt javaslom, hogy vedd komolyan fontolóra a LinkedIn hirdetéseket.

Ha jó ajánlatokkal sikerül leadeket [1] bevonzanod, akikkel tovább tudod mélyíteni a kapcsolatot és a sales csapatod is ügyesen letudja őket kezelni, akkor hatalmas potenciált tartogat számodra ez a platform.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy pár száz eurós értékű SaaS (software as a service) termékeknél felesleges LinkedIn hirdetésekben gondolkodni.

A magas átlagos ügyfél élettartam leginkább egy pozitív indikátor, amely segíthet ellensúlyozni a hirdetési költségeket. A valóságban abszolút helyzetfüggő, hiszen ugyanazt a bevételt pár száz eurós termékekkel is meg lehet termelni, csak magasabb mennyiségben kell ehhez értékesíteni.

2. A rendelkezésre álló hirdetési büdzsé

A megszokottnál magasabb kattintási költségek alapján azt gondolom, nem árulok zsákba macskát azzal, ha azt mondom, hogy a fenntartható siker érdekében egy komolyabb hirdetési büdzsére is szükség van.

Míg Facebookon, Google-ön már pár ezer forint is elengedő ahhoz, hogy megismerkedjünk a rendszerrel, a LinkedInen – jobb esetben – két kezünkön meg tudjuk számolni hány kattintást sikerült elérnünk ekkora összegből.

Ez pedig önmagában, rendszertelenül nem sok mindenre elegendő.

De akkor mekkora összeg kell?

Igazán könnyű dolgunk lenne, ha adat és tapasztalat nélkül előre megtudnánk mondani pontosan mennyit fizetünk majd a kampányaink után. Míg külföldön havi több ezer euró elköltése LinkedIn hirdetésekre nem számít kiemelkedőnek, Magyarországon sokkal kevesebb cég engedhet meg (vagy akar megengedni) magának ilyen marketing akciót.

Ezért ennek a kérdésnek a megértéséhez arra kérlek, hogy a kattintásokra inkább úgy gondolj mint adatmorzsákra vagy egy kirakósra. Ez egy olyan kirakós, ami a célcsoportodat ábrázolja részleteiben. Ergo, minél több puzzle darabot tudsz összegyűjteni és kirakni, annál „tisztább a kép” és annál gyorsabban tudsz sikereket halmozni.

Hirdetések tesztelésével adatot tudsz gyűjteni ami segít abban, hogy jobban megismerd a célközönséged

Havi 2.500-3.000 EUR-os befektetéssel, 3-4 hónapos intervallum alatt már elegendő adatot lehet gyűjteni ahhoz, hogy minőségi, komoly érdeklődőket vonzzunk be a cégünk számára.

Ez persze nem azt jelenti, hogy ez alatt a hirdetési büdzsé alatt nem lehet sikereket elérni. Szimplán arról van szó, hogy minél alacsonyabb a befektetett összeg, annál tovább tart az adatgyűjtés, így a 3 hónap helyett csak később láthatunk eredményeket.

Ehhez viszont türelem kell, amiből nagyon sok cégvezetőnek nincs elegendő.

3. Az üzemanyag, másnéven tartalommarketing

Hasonlóan más marketing eszközökhöz, a LinkedInnek is megvan a megfelelő helye a stratégiában.

Amellett, hogy a legnagyobb szakmai hálózatot köszönthetjük személyében, egy olyan felületről beszélünk ahová a legtöbben (szakmailag) inspirálódni, illetve karrierükre fókuszálva információért járnak. Összefoglalva nem egy Google-hoz hasonló keresői platformól van szó (az álláshirdetéseket kivéve).

Tapasztalatom szerint a leghatékonyabb üzemanyagként a célközönség szakmai életéhez kapcsolódó tartalom szolgál. Így ha kőkemény sales ajánlatokkal célzunk meg egy olyan közönséget, akinek semmilyen előzetes kapcsolata nincs a cégünkkel, akkor hamar az egekben találjuk a költségeinket, a teljesítménymutatóinkat pedig az avarban.

Amennyiben a céged megfelelően tud a közönségeitek számára hasznos, releváns tartalmakat gyártani, akkor jó esélyed van arra, hogy a piacodon szuper eredményeket érj el a LinkedIn kampányok segítségével.

Ez azért is fontos, mert a sikert és költségeket egyaránt nagyban befolyásolja, hogy mit hirdetünk a közönségünk számára.

4.”Megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért”

Hazai vonatkozásban az egyik legnagyobb nehézséget az jelenti, hogy a LinkedIn hirdetésekben a magyar nyelv még nem támogatott. Tehát míg magyarul szabadon tudunk posztolni a személyes profilunkra, a fizetett kampányainkat őrszemként pásztázzák a LinkedInes kollégák.

Igen, ezt azt jelenti, hogy manuálisan, élő személyek ellenőrzik a benyújtott kampányokat algoritmusok helyett. Ezért is fordulhat elő, hogy egyes hirdetéseket félig magyarul, félig pedig angolul látsz.

Jelenleg, a cikk publikálásakor, a LinkedIn hirdetések még nem támogatják a magyar nyelvet.

Ez mindenképpen egy olyan kritikus szempont, amit mérlegelned kell, hiszen ez kihatással van a brand kommunikációra és az erőforrásokra egyaránt. (pl.: plusz dizájnelemek gyártása vagy akár landoló oldal elkészítése angolul). Míg egyes esetekben elegendő átírni a hirdetés szöveget és az oldal címét (meta title), máskor ennél többre van szükség.

Nekem például volt már szerencsém megtapasztalni azt, amikor a landoló oldal magyar tartalma miatt nem tudtunk elindítani egy kampányt. Azt pedig minőségében átdolgozni sokkal több időbe tart, mint szeretnénk.

Ebből az okokból kifolyólag nem javaslom, hogy a „magyar hirdetésekre” támaszkodj.

Ha erőforrásaid engedik, akkor kísérletezhetsz vele, de elsősorban mindenképpen olyan nyelvre építsd fel a kampányod, ami nem ütközik ilyen problémákba.

A LinkedIn ügyfélszolgálati csapatával való beszélgetésem során pedig az is kiderült, hogy a közeljövőben nem is számolhatunk a nyelvünk támogatottságára.

Mi a helyzet a B2C-vel?

Felmerülhet benned a kérdés, hogy egyáltalán miért beszélek itt B2C-ről, miközben köztudott, hogy a LinkedIn egy olyan szakmai felület, ami leginkább az üzleti kapcsolatépítésre fókuszál.

Bár a legtöbb B2C cégnek mínuszos lenne itt hirdetnie az alacsony ügyfél élettartam miatt, van azonban néhány ágazat, ami sikereket érhet el ezen a téren.

A teljesség igénye nélkül például:

  • Coachok (menedzsment)
  • Képzések, felsőoktatással foglalkozó szervezetek
  • Magas értékű luxus termékek

 

Ezért is mindig a közönségünket, tulajdonságaikat és szokásaikat kell központba helyeznünk ahelyett, hogy előre beskatulyáznánk a platformokat. Végtére is mindannyian a közönség figyelméért versenyzünk.

Miért érdemes még most beszállni?

Ha az eddig elhangzottak alapján a cégedre ismertél, akkor érdemes átgondolnod a LinkedIn hirdetések tesztelését mivel akár komoly versenyelőnyhöz is juttathat téged a piacodon.

Egy olyan csatorna lehet a tarsolyodban, amit a versenytársaid nem használnak, vagy ha igen, akkor lehet, hogy nem aknázzák ki megfelelően a benne rejlő potenciált.

Magyarországon néhány startup és multivállalaton kívül viszonylag kevesen futtatnak konzisztensen fizetett kampányokat a platformon. Ez feltehetőleg a magyar nyelv támogatásának hiányából fakadhat, illetve a magasabb hirdetési költségektől való félelemből eredhet.

A „felületi” hirdetési költségek (pl.: kattintások) viszont nem adnak teljes képet a megtérülésről.

Így arra mindenképp figyelj, hogy a csatorna hatékonyságának értékelésénél szigorúan vedd figyelembe az átlagos értékesítési ciklus hosszát is. (Tehát, ha a szolgáltatásod eladása 6 hónapot vesz igénybe, akkor 2-3 hónap után nem érdemes teljes értékesítési tölcsért átívelő következtetéseket levonnod).

Fontos, hogy a fent leírt szempontokkal a legideálisabb körülményeket fogalmaztam meg, így ezek leginkább iránymutatások annak érdekében, hogy segítsek neked. Ez tehát nem azt jelenti, hogy minden aspektusnak 100%-osan meg kell felelj, vagy különben esélyed sincs üzleti sikereket elérni a LinkedIn hirdetésekkel.

Bízom benne, hogy ezek után a döntés könnyebb lesz. Ha esetleg a témával kapcsolatosan felmerülne benned további kérdés, akkor fordulj hozzám bizalommal.

További híreinkért, kutatásainkért és elemzéseinkért a LinkedIn-en is!


[1] Lead: Olyan személy aki mélyebb érdeklődését fejezi ki egy termék vagy szolgáltatás iránt. A gyakorlatban azokat a személyeket nevezzük leadnek akik megadták számunkra az elérhetőségeit (GDPR szempontból elfogadható módon), így a továbbiakban kapcsolatba léphetünk velük különböző csatornákon keresztül.