Olvasási idő: 5 perc
Az elmúlt években a coworking – magyarul a közösségi munkavégzés – hatékonyságát egyre több vállalkozás ismerte fel. Az újabb generációk bővülő szükségletei azonban mindinkább megkövetelik, hogy a téma kapcsán ne csak egy nézőpontból vizsgáljuk meg a kérdést. Ennek érdekében a következőkben a közösségi iroda sajátosságairól, valamint az irodaváltás munkavállalók szempontjából fontos lépéseiről adunk számotokra egy kisebb ízelítőt.
Rohamosan növekvő trend a coworking, de miért is?
Napjainkban a megosztásos gazdaság – sharing economy – több okból is elterjedni látszik a kereskedelmi ingatlanszektor esetében, melyet az ágazat évi 13 %-os növekedése is igazol. A közösségi irodák – sharing office – megalkotása során ugyanis már előtérbe helyeződnek olyan szempontok, melyek elősegítik többek között a költségcsökkentést, a környezettudatos tevékenységek létrejöttét, a technológiai innovációk használatát, valamint hozzájárulnak az eredményesebb munkavégzés megvalósulásához is.
A CBRE Global Occupier Survey eredményei alapján két teret azonosíthatunk:
- Közösségi iroda (coworking),
- Hagyományos, teljesen berendezett iroda.
A produktivitás érdekében az irodaházak legtöbb esetben igyekeznek az említett típusok kombinációját kialakítani a munkaterek megalkotása során.
Míg 2015-ben 545 ezer alkalmazott dolgozott 8900 ilyen jellegű térben, addig 2020-ra már 2 680 000 dolgozót becsülnek 26 300 iroda mellett a 2019-es Global Coworking Survey eredményei alapján. Ebből is látszik, milyen dinamikusan növekvő trendről beszélünk.
Milyen az ideális coworking iroda?
A hatékonyság és a komfortérzet megteremtése érdekében többfajta irodai térre is szükség van, melyet az alábbi ábra is jól szemléltet. Látható, hogy elsősorban a nyitott terek dominálnak, melyek inspiráló környezetként növelhetik a dolgozók teljesítményét.
Emellett azonban fontos, hogy megmaradjanak a privát helyiségek is, hiszen vannak olyan munkavállalók, akik kevésbé tudnak egylégterű irodában dolgozni, és vannak olyan esetek is, mikor a zajok negatívan befolyásolják a produktivitást.
A sorban következő meeting room-ok, a speciálisabb eseményekre szabott terek, az oktató szobák, illetve az egyéb munkahelyi kényelmet biztosító szobák mind nélkülözhetetlenek a folyamatos fejlődés, valamint a kényelem szempontjából.
[ További hasznos információt a teljes infografikánkban találsz amit ezen a linken megtekinthetsz és le is tölthetsz. ]
Részlet az „Új trendek a munkavégzésben” infografikánból
Irodaváltás – change management
Abban az esetben, ha a cég az új irodába költözés mellett dönt, célszerű, hogy munkavállalóit is bevonja a változás folyamataiba (change management), hiszen ezzel az elégedettség is könnyen növelhető.
De miért fontos még a változás menedzselése?
A változást nem célszerű rákényszerítened munkavállalóidra, mivel az emberek aktív bevonása nemcsak számukra, hanem a cég számára is több előnnyel szolgálhat.
Az új munkakörnyezet munkavállalókkal történő közös megteremtése olyan tereket eredményezhet, ahol dolgozóid nagy eséllyel szívesen végzik el feladataikat, és ahol örömmel töltik majd napjuk túlnyomó részét. A gördülékeny munkavégzés érdekében pedig a költözés alatt célszerű odafigyelni a munkafolyamatok minél kevesebbszer történő megszakítására is.
Milyen eszközökkel érdemes kezelni a költözés nehézségeit?
kommunikáció
Az egyik legjobb eszköz, ha a változással kapcsolatos összes információt megosztjuk munkavállalóinkkal, s lehetőséget biztosítunk a visszajelzésre. Amellett, hogy a cég is hasznos információk birtokába léphet, a munkavállaló úgy érezheti, hogy véleménye számít a szervezeti átalakulások során, ezáltal a cég iránti elköteleződése is megnőhet.
együttműködés
A munkavállalók aktív bevonását érdemes már a folyamatok legelején elkezdeni, melyben segítségül szolgálhatnak a különböző workshopok. Ezen alkalmakkor ugyanis lehetőség nyílik a már előbb is említett visszacsatolások megvitatására, melyek később segítségül szolgálhatnak a változások implementálása során. Fontos, hogy a dolgozók a változás minden egyes lépésének aktív résztvevői legyenek.
De miért is olyan fontos mindezeket végiggondolni, ha a munkavállalók produktivitásának és elégedettségének növelése is célunk?
A munkavállalók 78 %-ának fontos a munkahelyi környezet, mikor váltáson gondolkodik, és ami igazán meglepő, hogy a Y generáció 69 %-a az adott munkahelyi körülmény miatt tervezi, hogy váltani fog.
Ezzel szemben a bérlők 48 %-ban a rövidtávú kereslet növelésére, 43 %-ban pedig a költségek csökkentésére fókuszálnak egy irodaváltás alkalmával.
Ugyan ellentmondás látszik az érdekek között, az előrejelzések mégis azt mutatják, hogy a közeljövőben az új generációk megváltoztatják az irodai bérlők preferenciáit is, akik viszont főképpen a komfortos, rugalmas, illetve kapcsolatépítésre alkalmas terek miatt részesítik előnyben a coworkinget.
További híreinkért, kutatásainkért és elemzéseinkért a LinkedIn-en is!