Olvasási idő: 6 perc
Trendek, amelyeket a koronavírus csak felerősített.
A CBRE Research csapata nemrégiben végzett egy felmérést több mint 100 globális ingatlanvezetővel annak meghatározás érdekében, hogy a COVID-19 járvány hogyan változtatja meg az irodatér kialakítását és felhasználását. A felmérés eredményei rávilágítanak arra, hogy milyenek lehetnek az új munkahelyi trendek illetve, hogy hova fejlődhet tovább az egyterű iroda.
A koronajárvány nemcsak életmódunkat, hanem irodai működésünket is megváltoztatta. Az otthoni iroda, a videokonferenciák, a kollégákkal folytatott chat beszélgetések ma már sokak számára ugyanúgy a mindennapi élet részét képezik, mint a félig üres tárgyalók látványa.
Milyen jövője van az egyterű irodának és mit várnak el az egyének a munkahelyüktől?
A kulcsszó: Rugalmasság
A CBRE 2020 szeptemberi tanulmánya szerint az alkalmazottak 67%-a az irodai és otthoni munkavégzés valamilyen arányú egyensúlyát részesítené előnyben hosszútávon.
A COVID-19 megmutatta azokat az okokat, amelyek miatt a vállalkozásoknak normál körülmények között is agilisabbaknak, rugalmasabbaknak kell lenniük. Így a CBRE-ban emellett azt is látjuk, hogy ez a rugalmas visszatérési tendencia csak növekszik, amikor a vállalkozások a pandémiát követő újra nyitásra készülnek.
A világjárvány vége után valószínűleg nem lesz egyszerű visszatérni a régi irodamodellhez – ha egyáltalán valaha vissza is térünk oda. Sok mindent megtanultunk az elmúlt egy év alatt és várhatóan ezek közül pár tartósan is már velünk is marad.
Mindeközben az irodai és otthoni munkavégzés ötvözése új lehetőségeket is adhat.
Például ha most koncentrált munkát kell végeznem, akkor a következő két hétben otthonról dolgozom. Ha viszont személyes találkozásra illetve együttműködésre van szükség, akkor szabadon visszamehetünk az irodába.
Egy ilyen hibrid megoldás számos előnnyel járhat: lehetőségünk adódhat, hogy a magunk kényelmének megfelelően otthonról dolgozzhassunk, de továbbra is személyes kapcsolatban lehetünk kollégáinkkal az irodában.
A kreatív szakemberek számára elengedhetetlen a másokkal való személyes kapcsolat, sokszor a legjobb ötletek egy kávé mellett születnek meg. Ezáltal a legtöbb munkavállaló szempontjából az iroda információ áramlás központi része maradhat.
A világjárvány vége után valószínűleg nem lesz egyszerű visszatérni a régi irodamodellhez – ha egyáltalán valaha vissza is térünk oda. Sok mindent megtanultunk az elmúlt egy év alatt és várhatóan ezek közül pár tartósan is már velünk is marad.
Terület csökkentés vagy hatékonyabb térkihasználás?
A rotációs alapon, a kollégák váltott irodai jelenlétével működő beosztás bevezetésével, egyes cégeknél még az is kiderülhet, hogy nincs szükségük akkora területre, mint korábban. Egy jól átgondolt munkarenddel és térszervezéssel az irodaterület és ezáltal a bérleti költségek is csökkenthetők.
A felesleges tér egy fal segítségével könnyen és gyorsan leválaszható. Minden esetben érdemes arra figyelni, hogy mind a leválasztott területnek és mind a korábbi térnek is meglegyen a funkciónalitása.
Így mielőtt belevágunk a gipszkartonfal építésbe, érdemes szakértő véleményét kikérni, hogy milyen lehetőségekkel, hogyan és milyen költségek árán lehet hatékonyan leválasztani a tereket.
Tipp:
Gondoltad volna, hogy a ki nem használt terek leválasztása új tűzvédelmi engedélyeztetést von maga után?
Az egyterű irodák átalakítása viszonylag egyszerűnek tűnhet: csak le kell zárni a teret a folyosó mentén egy fallal, azonban a lezárás jelentős költséggel járhat. Ennek az oka, hogy az újonnan létrehozott helyiségeknek mind építészetileg, mind gépészetileg és tűzvédelmileg teljesen funkcionálisnak kell lenniük.
Megszűnhetnek az egyterű irodaterek?
Az új munkastílus kialakulása magával vonja az irodaterek átgondolását is. Legutóbbi tanulmányunkban a válaszadók 70% a tevékenység alapú munkavégzést és szabadon választható munkaállomásokat részesíti előnyben. A járvány terjedésére való tekintettel viszont sokan kockázatosnak találják a nyitott és zsúfolt terek jövőbeli használatát és az egyterű iroda teljes vagy részleges átalakítását szorgalmazzák. Ez jelentheti az egyterű iroda végét? Nem feltétlenül.
Véleményem szerint egyszerűen csak az egyterű irodatér evolúciója fog bekövetkezni. Különböző, hatékonyabb módszerekkel lehetőségünk nyílik az egyterű irodai terek jobb felhasználására, átalakítására. Manapság már nem szükséges falakat emelni a különböző zónák leválasztására, elég néhány térelválasztó panel a kollaborációs tér kialakításához.
Tipp:
Egyszerű és hatékony megoldás tud lenni egy álló paraván, válaszfal vagy magasabb bútorelem is. Ezekkel az elemekkel nagyszerűen tagolhatók a nagyobb terek anélkül, hogy elszigetelt irodák jönnének létre.
Alternatív megoldások a térelválasztásra
A modern bútorrendszerek kiváló hangelnyelő akusztikai tulajdonságokkal is rendelkeznek, amelyek használatával akár kiválthatók a jelentős beruházással járó cellás rendszerek kialakítása.
Újtípusú irodabútorokkal a tér alternatív zónákra osztható fel a munkaállomások, a kollaboráció vagy akár a tárgyalóterek számára és így jelentős költségeket spórolhatunk meg, mert nem szükséges beavatkozni építészetileg és gépészetileg az irodatér meglévő elrendezésébe.
Hogyan jutunk el az ötlettől a megvalósításig?
Ahogy az alábbi ábra is mutatja, a legtöbb költségmegtakarítást már a költözés vagy felújítási előkészítési, tervezési fázisában lehet elérni. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy már a kezdeti ötleteléskor kerüljön bevonásra a projektmenedzser.
A CBRE projekt menedzsment csapaton belül az átalakítást segítve teljes körű szolgáltatáscsomaggal tudjuk a projekt sikerességéhez szükséges területeket lefedni: az előkészítéstől kezdve a munkakörnyezet céljainak meghatározásán, a tervezésen és kialakításon át a teljes beköltözés megteremtéséig. Mindezt annak érdekében, hogy meghatározott időben és költségeken belül tudjon egy adott életre kelni, vagy éppen újjászületni.
Ha a témával kapcsolatosan felmerülne benned további kérdés akkor fordulj hozzám bizalommal.
További híreinkért, kutatásainkért és elemzéseinkért a LinkedIn-en is!