5 tipp a hatékony home officehoz

5 Tipp a hatékony home office-hoz, amivel még időt is spórolhatsz

Akármit is gondoltunk eddig az otthoni munkavégzésről, a jelenlegi helyzet mindannyiunk számára új kihívásokat tartogat. 

Az Airtasker kutatása szerint az otthoni munkavégzéssel akár 1,4 munkanap is megspórolható egy hónap alatt, mivel hatékonyabban használjuk ki munkaidőnket, mint az irodában. 

Érdemes tehát produktívan eltölteni ezt az időt, valamint nyitottan és proaktívan hozzáállni ehhez a változáshoz, hisz van lehetőségünk kihozni belőle a maximumot.

Természetesen lesznek olyan dolgok, amelyeket nehezebb, vagy akár lehetetlen lebonyolítani távolról, de az ezáltal felszabaduló idő sem kell, hogy kárba vesszen: használhatjuk például arra, hogy eddig halogatott, kevésbé fontosnak tartott feladatokat elvégezzünk. Legyen az egy kötelező online tréning, vagy az Outlook rendszerezése.

Home office

Ahogy a WPP kutatása[1] is megállapította, Kínában az emberek 84%-a a vírus terjedésének hatására legalább 1 új online szolgáltatást próbált ki életében először. Ezek közül az online konzultáció végzett az első helyen 34%-kal, melyet csak egy százalékkal lemaradva követettek az online kurzusok.

Fontos tehát, hogy ne csapásként, hanem inkább lehetőségként éljük meg a mostani helyzetet.

Az Airtasker kutatásából nem csak az derült ki, hogy a home office segítségével akár 12 órát is megtakaríthatunk havonta, hanem többek közt az is, hogy az eredménytelenül eltöltött idő a munkahelyen kétszer olyan hosszú – közel 37 perc – mint otthonunkban.

Ahhoz azonban, hogy időt spóroljunk, részletes terv kidolgozására van szükség. Ez hozzásegíthet bennünket, hogy felszabadult időnkben többet lehessünk családtagjainkkal, vagy hogy privát teendőinket is halogatás nélkül elvégezhessük.

Annak érdekében, hogy otthoni munkavégzésünk minél eredményesebb legyen, a CBRE szakértői 5 aranyszabályt határoztak meg:

1. Alakíts ki megfelelő munkakörnyezetet!

A kiválasztott helyiségben – melyet otthonunkban munkavégzésre jelölünk ki – fontos, hogy mindig friss levegő legyen, és emellett kellő megvilágítással is rendelkezzen.

A hatékonyság érdekében célszerű elfelejtenünk a kanapét. Érdemes kiválasztani egy asztalt és egy széket, melyek jól elkülönülve helyezkednek el a pihenésre szánt területektől.

Otthoni munkakörnyezet

Ezenkívül praktikus, hogyha a számunkra szükséges eszközök is kéznél vannak, hiszen akkor nem pazaroljuk mindig időnket azok megkeresésével.

2. Készíts munkatervet!

Ha szeretnéd minél hatékonyabban beosztani az idődet, akkor legjobb megoldás a priorizálás. A nagyobb koncentrációt igénylő feladatokat – amennyiben van erre lehetőségünk – célszerű mindig a délelőtt órákban elvégezni.

Gyakran előfordul, hogy az irodában a kollégák meginvitálnak bennünket egy közös ebédre vagy egy kávéra. Ezek a szünetek otthon is ugyanolyan fontosak, ezért a legjobb amit tehetünk, hogy óránként tartunk egy rövid – legalább 5 perces – pihenőt, és felállunk az asztaltól.

Csak annyit kell tennünk, hogy beállítunk erre vonatkozó értesítést a telefonunkon, vagy használunk erre tervezett alkalmazást.

Néha megéri egy nagyobb szünetet is tartani, mikor elhagyva a munkaterületet teszünk például egy fél órás sétát a természetben, vagy együtt ebédelünk családtagjainkkal.

3. Ne térj el a napi rutinodtól!

Attól még, hogy nem kell bemennünk munkahelyünkre, célszerű reggelente a megszokott időben felkelnünk. A későbbi ébredés csábító lehet, de negatívan befolyásolhatja a koncentrációt, a munka minőségét, és ennek eredményeképpen elégedettségünket is.

Hasonlóképpen nem jó ötlet a munka késő délutáni órákra történő átcsúsztatása sem. Becsülettel tartsd számon munkaóráidat, és ne hagyd, hogy szakmai feladataid elvégzése több időt vegyen igénybe, mint az irodában, és fordítva – pihenőidőd se legyen több a megszokottnál.

Figyeld meg, hogy mennyi időt szánsz az egyes tevékenységekre, és állíts magadnak korlátokat annak érdekében, hogy a szélsőséges helyzeteket elkerüld
(hétvégi vagy éjszakába nyúló munkavégzés).

4. Csak egészséges snackeket engedj meg magadnak!

Az otthoni hűtőszekrényhez való korlátlan hozzáférés gyakori étkezéshez (túlzott snack fogyasztás), és egészségtelen étrend kialakulásához vezethet. Annak érdekében, hogy ez ne történjen meg, ügyelj arra, hogy a konyhaasztalon, valamint a látótávolságodon belül inkább csak gyümölcsök és zöldségek legyenek kirakva.

Egészséges snack home office közben

5. Szánj időt magadra is!

Egyes szakértők hisznek abban, hogy képesek vagyunk azonosulni azokkal a jellemzőkkel, melyek egyes ruha viseléséhez társulnak. Tehát ahelyett, hogy egész nap a pizsamádban maradnál, vegyél fel olyan ruhát, melyet szívesen viselnél az irodában is.

Kiegensúlyozott home office

Alkalmasnak nem csak a produktivitás által érezhetjük magunkat. Az Airtasker kutatás kimondja: hatékonyságunk pozitív hatással van az egészségünkre, ideértve például súlyunk sikeres szinten tartását vagy a rendszeresen végzett testmozgást.

A sikeres otthoni munkavégzés kulcsa tehát – az általános szabályok mellett – hogy továbbra is próbáljuk meg fenntartani a munka-élet egyensúlyát. A magánélet és a szakmai élet helyszíne jelenleg ugyanaz, ezért nekünk kell felelősségteljesen és tudatosan meghúzni az időbeli határokat.


 

[1] WPP Research: Responding to COVID-19, March 13th, 2020

További híreinkért, kutatásainkért és elemzéseinkért a LinkedIn-en is!